KINKY BOOTS

Käsikirjoitus: Harvey Fierstein, Musiikki ja laulujen sanat: Cyndi Lauper. Perustuu Miramaxin elokuvaan Kinky Boots.

Tampereen Työväen Teatterin Kinky Boots

KÄSIOHJELMA

Otsikoita:

ENSIMMÄISET ASKELEET

LOLAN MONET KASVOT

KAKSI VARJOA

PIKKUBUUTSIT eli klovin kengät

Kinky Bootsin ENNUSTUS

ISÄT ja POJAT

MIESPÄÄHENKILÖN FEMIINI VARJO

MITÄ NAINEN HALUAA?

FINAALI

 

kuva: Kari Sunnari, kuvassa (keskellä) Lauri Mikkola ja enkelit Jero Mäkeläinen, Jack Johansson, Henri Sarajärvi, Steven A. Novak, Anton Engström, Niklas Rauten

ENSIMMÄISET ASKELEET

“Attenzione! Hallo! Ihminen, kuuletteko minut? Attenzione! Tämä on multo importante!”

Menestysmusikaali Kinky Boots on selviytymistarina. Välttääkseni juonen kertomisen sellaisenaan, seuraava parenteesi tiivistäköön tarinan idean. “CHARLIE tepastelee catwalkilla epätoivoisesti horjuen. Hän onnistuu kuitenkin lopulta saamaan itsensä tasapainoon ja tuijottaa yleisöön kuin peura ajovaloissa. Hän ottaa viettelevän asennon ja melkein kaatuu. Hän suoristaa itsensä, alkaa kävellä… askel… toinen askel… ja sitten jalat lipeävät alta ja hän kaatuu maahan. YLEISÖ vetää henkeä. PIMEYS. Ja sitten … TEHTAAN SUMMERI soi. Valo syttyy LOLAAN, joka seisoo huomiota herättävän punaisessa asussa CATWALKIN alkupäässä.”

Kinky Bootsin näennäinen helppous herätti minussa valtavan määrän kysymyksiä. Miten näin periaatteessa yksinkertainen tarina voi saavuttaa niin suuren kansainvälisen menestyksen ja suorastaan hurmoksen? Mietin, että Kinky Boots saattaisi sisältää jotain sellaista, mikä jää tiedostamattomaksi. Syvennyttyäni tarinaan huomasin, että se onkin mitä moninaisin ja monimutkaisin, mutta myös äärimmäisen looginen ja suorastaan matemaattinen. Aivan kuin seisoisi kahden peilin välissä ja näkisi sekä edessä että takana näkyvän kuvan kertautuvan äärettömiin.

Laulu SIELUKAS MIES siteeraa JOHAN SEBASTIAN BACHin teoksesta AIR kuuluisaa bassokuviota. Kinky Boots - joka on oikea dramaturginen aarrearkku ja suoranainen ihme - onkin rakenteeltaan kuin FUUGA.Tarina aukeaa lukemattomiin suuntiin, ja sisältää loputtomasti kerroksia. Teoksen pääteema toistuu henkilöissä ja tapahtumissa variaatioina, jotka risteilevät isompina tai pienempinä heijasteina läpi musikaalin. Bach oli fuugan mestari. Kinky Bootsin käsikirjoitus on fuugamainen mestariteos. Laskeva bassolinja kertoo Charlien mielentilasta, mutta sävellyksen nimi viittaa myös yläilmoihin, joihin kinkybootseilla kurkotetaan.

Kinky Bootsissa on kaksi päähenkilöä: Charlie ja Lola. Heidän tarinoidensa lisäksi musikaalista löytyy piilossa oleva, tiedostamatton puoli, tarinan varjo. Tosin myös varjoja on kaksi. Toinen niistä liittyy riippuvuuksiin ja toinen uskontoon. Ne löytyivät finaalissa mainitun 12 askeleen ohjelman kautta, jonka valitsin analyysini avaimeksi. Varjot näkyvät katsomalla tarinan ohi, läpi ja taakse, kinkysti kieroon. Kun tämä lukutapa kirkastui, tuntui kuin olisin nähnyt teoksen kolmiulotteisena. Aivan kuin olisi sielunsa silmin katsellut edessään aukeavaa kolmiulotteista STEREOGRAMMIA.

Kinky Boots haastaa: HYVÄKSY JOKU SELLAISENA, KUIN HÄN ON ja HYVÄKSY ITSESI, NIIN SÄ HYVÄKSYT MUUT. Haasteen ensimmäinen vaikeus piilee omien virheiden, vajavaisuuden, heikkouksien ja pimeiden puolien hyväksymisessä. Torjuttavien piirteiden ulkoistaminen itsestä on kuitenkin vaarallista, sillä ne eivät poistu meistä, vaan muuttuvat tiedostamattomiksi. Se johtaa myös “muiden” epäinhimillistämiseen. Toinen vaikeus piilee omien hyvien puolien ja potentiaalin tunnistamisessa, mikä ei myöskään ole itsestään selvää tai helppoa. Vasta, kun ihminen näkee ja hyväksyy itsensä kaikkine puolineen, tarve tuomita muita poistuu, ja on mahdollista kasvaa täyteen mittaansa.

Analysoidessani Kinky Bootsia luin sitä kuin piru Raamattua. Katsoin asioita kieroon, tulkitsin kielikuvia kirjaimellisesti ja konkreettisia asioita metaforina, vääntelin sanoja ja näin asiat päinvastaisessa valossa, kuin ne on esitetty. Kinky Bootsissa mikään ei ole “joko tai”, vaan “sekä että”. Emmehän mekään ole ominaisuuksiltamme vain joko miehiä tai naisia. Kinky Boots itsessäänkin on sekä viihdettä että sanomaa. Ilmiöiden eri puolet heijastuvat peilipallon lailla kaikkialle ympäröivään, ja jokaisesta henkilöistä löytyy kaikki puolet.

Jos puvustusta katsoo tarkasti huomaa, että drag queenien lisäksi lavalla on liuta muitakin ristiinpukeutujia sekä unisex-vaatteisiin pukeutuneita. Olemme vain niin tottuneita näkyyn, ettemme välttämättä edes kiinnitä siihen huomiota. "Hyvät naiset ja herrat ja kaikki siltä väliltä" on konkreettisesti silmiemme edessä ja totta. Kaikki ihmisen ominaisuudet näkyvät myös jokaisessa musikaalin henkilössä, joista jokainen yrittää, retkahtaa ja selviää, auttaa läheistään ja tulee itse autetuksi. Se kuka on pelastaja, pelastettava, hyvä tai paha ei ole lainkaan itsestäänselvää. SHAKESPEAREN HAMLET kiteyttää ajatuksen: Mikään ei ole hyvää tai pahaa sinänsä. Kaikki riippuu siitä, mitä me siitä ajattelemme.

Kielikuva “lukea, kuin piru raamattua” sopii Kinky Bootsista paljastuvaan uskontokriittisyyteen. Miljoonat ihmiset saavat uskonnosta toivoa, lohtua ja voimaa, mutta uskonnoilla on pimeä puolensa. Erilaiset uskonnolliset yhteisöt voivat olla myös autoritaarisia, syyllistäviä, kontrolloivia, manipulatiivisia, vainoharhaisia ja tuomitsevia. Uskonnon hyvä ja paha potentiaali ovat molemmat totta. Uskonnon avulla ihminen pääsee taivaaseen ja huumeiden avulla pilveen. Molemmat antavat hetkellisen ulospääsyn epämiellyttävästä todellisuudesta, mutta voivat myös viedä henkilökohtaiseen helvettiin. Helpoin tie ei aina ole paras.

Sanaa intohimo käytetään Kinky Bootsissa paljon. Englannin kielen sanalla PASSION on kuitenkin muitakin merkityksiä. Yksi niistä viittaa PASSIONÄYTELMÄän, joka on “Kristuksen kärsimyshistoriasta - tuomitsemisesta, ristiinnaulitsemisesta ja ylösnousemuksesta kertova keskiaikainen näytelmä.”  Tämä resonoi musikaaliin NIIN KUIN TAIVAASSA, jota Kinky Boots myös lainaa ja jonka pohjana on Jeesuksen tarina. Ensimmäinen huomioni teosten samankaltaisuudesta löytyi niiden lopusta. Milanon kenkämessut ovat NIIN KUIN Wienin kuorokilpailu. Vastaavuuksia huomattavan paljon, mutta se on toisen kirjoituksen paikka.

Kun luulin olevani valmis, pyysin ohjaajalta, saisinko esitellä sen hänelle. Keskustelu sai minut katsomaan kokonaisuutta vielä kerran uudessa valossa. Analyysissäni oli voimakkaasti läsnä riippuvuudet ja uskonto, joiden heijasteita löytyi jokaisesta henkilöstä ja kohtauksesta. Lolan taustalaulaja drag queeneja luin vertauskuvallisesti drug queeneina mutta myös kirjaimellisesti enkeleinä. Samuel puhui problematiikasta, joka liittyy drag queenin näyttämiseen valossa, joka marginalisoi ja demonisoi ihmisiä, jotka kokevat sitä muutenkin.

Oli ajateltava asiaa uudelleen, sillä silmäni auettua Kinky Bootsin kahdelle varjolle, en voinut enää olla näkemättä niitä. Mietin vielä kerran, miksi riippuvuuksiin ja uskontoon liittyvä 12 askeleen ohjelma on kirjoitettu teokseen. Miksi näkemäni varjot eivät kertoneet oikeastaan itse aiheesta, vaikka Kinky Boots liputtaa vastaansanomattomasti suvaitsevaisuuden puolesta? Ehkä varjot ilmentävätkin kahta äärimmäisen erilaista drag queeneihin kohdistuvaa katsetta. Toinen niistä on epäluuloinen, poissulkeva ja hylkivä katse, joka voisi kuulua esim. tuomitsevalle uskonnolliselle yhteisölle. Siinä on teoksesta löytyvä uskonnon varjo. Toinen katse palvoo näitä jumalaisia ilmestyksiä, ja tapahtuu myös Kinky Bootsin esityksissä.

Ajatuskulku asettaa drag queenit katseen kohteena oleviksi objekteiksi, mikä sekin on ongelmallista. Tässä kohtaa Kinky Boots ottaa kuitenkin ohjat omiin käsiinsä näyttää drag queenit täsmälleen siinä valossa, kuin se haluaa. Drag queenit ovat loistokkaita, upeita, ihailtuja ja palvottuja illan kuningattaria. Esitys hallitsee itseään ja yleisöään. Kinky Boots on subjekti ja sen menestys itsessään voitto sortavia rakenteita vastaan. Ihmiset ympäri maailmaa, Lontoosta Milanoon, fanittavat drag queeneja sellaisina, kuin he haluavat tulla nähdyksi.

kuva: Kari Sunnari, kuvassa Petrus Kähkönen ja Lauri Mikkola

LOLAN MONET KASVOT

Lola laulaa “olen mies tai olen nainen, joka ilta erilainen”, ja siltä paikaltani katsoessa todella näyttää. Kinky Boots tarjoaa lukemattoman määrän lukuohjeita. Seuraavaksi valotan niistä muutamia.

"RISTIINPUKEUTUMINEN on osa esittävän taiteen perinteitä ja nykyesityksiä, joissa naiset esiintyvät miesten vaatteissa ja miehet naisten vaatteissa”. Lolan ja Kinky Bootsin tapauksessa ristiinpukeutuminen on “ristiinpukeutumista muihin taideteoksiin”.

Sinisen enkelin Lola-Lola

Kinky Bootsissa dragartisti LOLA - ristimänimeltään Simon - esiintyy kuuden drag queen taustatanssijansa kanssa Sininen enkeli nimisessä yökerhossa. Ari Numminen kertoi minulle elokuvasta nimeltään SININEN ENKELI. MARLENE DIETRICH näytteli vuonna 1930 ensi-iltaan tulleen elokuvan päähenkilöä LOLA-LOLAa. Elokuvajuliste, jossa kabareeartisti Lola-Lola on reiteen saakka yltävissä punaisissa sukissa ja miesten silinterihatussa lienee ollut yhtenä inspiraation lähteenä myös Kinky Bootsissa. Tarinassa voi nähdä vaikutteita myös elokuvan juonesta.

Billy Elliotin ystävä Michael

Ystäväni Heidi Kiviharju oivalsi Kinky Bootsin nähtyään, että Lolan tarina voisi olla jatkoa BILLY ELLIOTin ystävän MICHAELin tarinalle. Naistenvaatteisiin pukeutuminen, nyrkkeily, mentorin kanssa käydyt vessakeskustelut, työyhteisöt, Lolan enkelit ja pienet “balettienkelit”, tuhoutumisvaara ja yllättävän ratkaisun löytyminen yhdistävät vahvasti teoksia. Analyysiä olisi mahdollista viedä pitkällekin, mutta siihen pitää ottaa aikaa ihan erikseen.

“Toisaalta, tämä on teatteria” eli Life is a Cabaret

Lola ja hänen enkelinsä esittelevät yökerhossa huumaavan maailmansa musikaalinumerossa LAND OF LOLA. Myös CABARET’n ristiinpukeutuva SEREMONIAMESTARI houkuttelee musikaalin avausnumerossa WILLKOMMEN katsojan SALLY BOWLESin ja pitkäsääristen kabaret-tanssijoiden valtakuntaan KIT KAT KLUBIlle. Lolassa onkin mielestäni sekä Sally Bowlesin että Seremoniamestarin piirteitä. Näen Cabaret’n tummanpuhuvia sävyjä myös muualla Kinky Bootsin varjoissa, ja myös näiden musikaalien rinnastamista voisi jatkaa. Jätän senkin silti mahdolliseen tulevaan kirjoitukseen.

Itse Cyndi Lauper

Musikaalinumero SEX IS IN THE HEEL oli loppuun saakka minulle analyysimielessä vaikea. Yritin nähdä sitä monesta eri suunnasta, kunnes Lola yhtäkkiä näyttäytyi CYNDI LAUPERin alteregona, joka visioi tulevaa tuotetta. Tämän näkymän avasi Hanna Suutela sanoessaan, että katsoo tarinaa myös teatterin tekemisen näkökulmasta. Tarina onkin ottanut vaikutteita myös käsikirjoittaja-säveltäjän omasta elämästä. Cyndi on mm. laulanut BLUE ANGEL -yhtyeessä, tehnyt yhteistyötä SHOWPAINIJOIDEN kanssa ja asunut (drag) QUEENSissa. Googlen kuvahaun avulla Cyndi, seksuaalivähemmistöjen oikeuksien puolestapuhuja, näyttää monet kasvonsa. Jussi Lucaks huomioi, että käsikirjoittaja Harvey Fierstein on myös itse esiintynyt dragtaiteilijana. Aloin näkemään musikaalinumeron EVERYBODY SAY YEAH (ja monen muunkin kohtauksen) myös kirjaimellisesti - musikaalin Kinky Bootsin luomiskertomuksena.

Kinky Boots paljastaa kerta toisensa jälkeen uusia puolia itsestään satuhahmoista elokuvasankareihin, myyttisistä hahmoista eräänkin saarivaltion kuningashuoneen henkilöihin ja vaiheisiin. Nämä lukuisat vinkit ja viitteet tekevät teoksen yksioikoisen määrittelemisen onneksi mahdottomaksi. Jälkikäteen ajatellen jäin kiusallisen pitkäksi aikaa koukkuun yhteen niistä, joka kylläkin tarjoillaan varsin huomiotaherättävässä muodossa.

KAKSI VARJOA

Riippuvuus

Nähdessäni Kinky Bootsin ensimmäisen kerran, korvani herkistyivät lauseille: “--- haluamme vielä jakaa Price and Simonin tehtaan menestyksen salaisuuden. --- Olette varmasti kuulleet kahdentoista askeleen ohjelmasta. Se, minkä joku tekee kahdellatoista askeleella, me teemme kuudella.” Menestyksen salaisuuden paljastaminen on mielestäni iso lupaus. Miksi 12 ASKELEEN OHJELMAa - joka johdattaa aivan muualle kuin musikaalin näennäisiin teemoihin - mainitaan niin voimallisessa ympäristössä? 12 ASKELEEN OHJELMAa hyödynnetään ympäri maailmaa erilaisten addiktioiden hoidossa. ”Askeleet” muodostavat riippuvuusongelmaisille ihmisille henkilökohtaisen toipumisohjelman ytimen ja kuvaavat suhtautumistapaa, joka auttaa pyrkimään kohti raittiutta.

Addiktiot liittyvät Kinky Bootsissa näkemääni toiseen varjoon. Kenkätehtaan nimi PRICE AND SON lyhentyi mielessäni englannin kielen sanaksi PRISON, tiilinen tehdas vertautui vankilarakennukseen ja alkoholiin liittyvät yksityiskohdat alkoivat erottua teoksesta. Riippuvuus on vankila, ja Kinky Bootsin menestyksen salaisuus on vapautuminen.

Päihteet ja 12 ASKELEEN OHJELMA on kuitenkin vain vertauskuva sille, mikä rajoittaa olemasta oma itsensä ja elämästä elämäänsä ihan täysillä. Läheisriippuvuus, velkavankeus, muiden mielipiteet, vanhempiemme jättämät henkiset taakat jne. Mm. tähän kaikkeen 12 ASKELEEN OHJELMAn voi nähdä teoksessa viittaavan.

Jos oletetaan, että mikään ei tällaisessa menestysteoksessa ole sattumalta, niin mitä sitten merkitsee: "Se minkä joku tekee kahdellatoista askeleella, me teemme kuudella?" Lolan taustalaulajia on kuusi, mutta heillä kaikilla on myös toinen puoli - eli yhteensä 12. Kinky Bootsin toinen menestyksen salaisuus ovat Lolan enkelit eli musikaalin kiistämätön vetonaula, jonka yleisö haluaa nähdä.

Uskonto

12 ASKELEEN OHJELMA, joka sisältää myös hengellisen aspektin, johdattaa Kinky Bootsin toiseen varjoon, uskontoon. "Hengellisen tien kulkemiseen" otetaan myös askelia, ja tällä haastavalla polulla kulkemiseen tarvitaan laadukkaat jalkineet. Niitä tarjoaa kenkätehdas Price and Son. Musikaalinumero EVERYBODY SAY YEAH on kuin hurmoksellista gospelmusiikkia. Everybody say hallelujah! Tehtaan nimi muuttuu lopussa muotoon PRICE AND SIMON, josta Hanna Suutela erotti viestin I’M SON. Hengellinen herääminen ja riippuvuudesta vapautuminen ovat huumaavaa.

Holokaustin varjo

Mutta kuten jo alussa totesin, uskonnon läsnäolo Kinky Bootsissa ei ole yksioikoista. Keskusteluissamme Hanna Suutela esitti varsin aiheellisen kysymyksen siitä, kuinka kristinuskon ilmeneminen tulee perustelluksi juutalaisen käsikirjoittajan teoksessa.

Aloin etsiä viitteitä juutalaisuuteen. Olin miettinyt jo aiemmin, miksi enkelit liikkuvat nimenomaan junalla. Oli myös asioita, joiden viittaussuhdetta en ollut vielä löytänyt. Lähdin yhdistelemään kysymyksiä. Enkelit saapuvat junalla tehtaalle, joka oli jo saanut lisämerkityksen vankila. Juutalaiset kuljetettiin junilla työ- eli keskitysleirille. Elokuva SCHINDLERIN LISTA alkoi erottua taustalta. Löysin Oskar Schindlerin, natsiksi pukeutuneen (valeasuisen) juutalaisten pelastajajan, natsi Amon Göthin, juutalaisen kirjanpitäjä Itzhak Sternin, joka auttaa Oskaria suunnitelman toteutuksessa sekä juutalaisnaisen Helenin, johon natsipäällikkö ihastuu ja jonka hän ottaa henkilökohtaiseksi palvelijakseen. Nyt ymmärsin Lolan ehdottomuuden siinä, että kenkämessujen näytösmalleiksi tarvitaan nimenomaan enkelit, miksi heille ei tarvitse maksaa palkkaa ja miksi he ovat onnellisia, jos vain pääsevät kävelemään oikealle catwalkille. Elokuvan punainen mekko ja musikaalin punaiset kengät (ja mekko) yhdistyivät mielessäni.

PIKKUBUUTSIT eli klovin kengät

Dramaturgisesti Kinky Boots sisältää näytelmän näytelmässä. Se muistuttaa SHAKESPEAREN MYRSKYn juopporetkuetta, joka esittää eräänlaisen klovniversion päätarinasta. Myrksyn versio liittyy alkoholiin ja Kinky Bootsin huumeisiin. Nicolan ja Richardin tarina risteilee sisäkkäin ja rinnakkain päätarinan kanssa myötäillen sen tapahtumia ja käänteitä. Se kertaa päätarinan teemat ja sisältää henkilöiden varjoja, tuplauksia ja heijasteita. Se on eräänlainen päätarinan hybridi, jossa riippuvuuksien ja uskonnon varjot tulevat näkyväksi analyysin kautta. Seuraavaksi käyn läpi tämän rinnakkaiskertomuksen varjon.

Pienen tehdaskaupungin näköalattomuus on saanut Nicolan nuhjaantumaan huumeisiin, mutta hengellisyys vetää häntä puoleensa. Nicola ymmärtää, että usko voisi auttaa häntä vapautumaan riippuvuudesta. Jehovan todistaja Richard Bailey tarjoaa tähän hätään ratkaisua, johon Nicola toiveikkaana tarttuu. Vaikka Nicolan poikaystävä Charlie ei ole yhtä innoissaan, Richardin onnistuu houkuttelemaan heidät muuttamaan Lontooseen. Nicola toivoo, että uusi elämänsuunta, missio käännytystyön parissa sekä siunattu liitto Charlien kanssa toisivat pelastuksen.

Mutta vaikka osoite on oikea, kaikki ei mene toiveiden mukaan. Loistava tulevaisuus Lontoossa vaihtuu pieneen ja likaiseen kämpään, jossa Nicola onnellisuuden sijaan onkin ekstaasissa. Seuraava dialogi havainnollistaa kielikuvaa “lukea kuin piru raamattua”, ja miten sanan kaksoismerkitys saattaa antaa uusia näkökulmia. Tulkinta riippuu lukutavasta. Sana ekstaasi voi kuvata hurmioitunutta tunnetta tai viitata samannimiseen huumeeseen.

CHARLIE: Ja sä olet onnellinen?

NICOLA: Olen ekstaasissa. Etkö sä oo?

CHARLIE: Mä olen onnellinen, jos sä olet onnellinen.

NICOLA: Siinäkö kaikki?

Pian myös Charlie päätyy hämärille kujille ja harhailemaan yökerhon huumehöyryiseen maailmaan. Elämä alkaa luisua kohti tuhoa, ja pian Nicolalla alkaa olla kiire vaihtaa suuntaa. Charlien keskittyessä omiin ongelmiinsa, Nicola tarttuu yhä tiukemmin tarjolla olevaan pelastukseen. Nicola valitsee lopullisesti elämän Jehovan todistajana ja pääsee kuiville.

Richard Bailey on tulkittavissa yhdeksi versioksi Charliesta. Charlie uudistaa kenkätehtaan ja Richard kiinteistöbisneksen. Molemmat löytävät itselleen uuden yhtiökumppanin ja tyttöystävän. Tämän varjo-Charlien uskonnollinen suuntaus on Jehovan todistaja, mikä on kätketty tarinaan ja tekstiin pienin, kinkkisin tavoin.

Ensimmäinen vihje on kiinteistöbisnes, jonka varjo on taivaspaikkojen markkinointi eli käännytystyö. Vain harvat ja valitut saavat ylösnousemuksen Jehovien taivaaseen. Muut ”hyvät uskovat” saavat kuitenkin ikuisen elämän maan päällä.  ”Valitut” huolehtivat siitä, että he saavat tehdä sen “sellaisissa suurenmoisissa olosuhteissa kuin Jumala alun perin tarkoitti”. Tätä tehtävää Richard Bailey toteuttaa.

Toinen vihje löytyy seuraavasta dialogista:

BAILEY: Look at the detail. It’s not what you change about a building, it’s what you preserve that marks a great conversion.

CHARLIE: What makes you think we’re up for conversion?

Sanalla CONVERSION on useita merkityksiä, joista tässä yhteydessä tartun seuraaviin: KÄÄNNYTYS ja USKOONTULO. Näin kysymys "What makes you think we’re up for conversion" saa kinkymmän merkityksen.

Charlie tapaa Nicolan ja Richardin kadulla, jolle he pystyttävät kiinteistökauppaan liittyvän mainosständin. Jehovan todistajat kohtaavat ihmisiä mm. kaduilla. Heillä on usein mukanaan jonkinlainen esittelyteline ja sanoman levittämiseen liittyvää materiaalia. He tekevät myös kotikäyntejä. Charlien isä on ennen kuolemaansa käynyt neuvotteluja Richardin kanssa - eli hengellisiä keskusteluja Jehovien kanssa.

Myös muita uskonnollisia suuntauksia risteilee teoksessa pikku variaatioina. Vessassa tapahtuva “ripittäytyminen” assosioi katolilaisuuteen ja Lauren tietää, kuinka muut kenkätehtaat (Whitcomb, Toby) pelastuivat konkurssilta. Uskonnot näyttäytyvätkin eräänlaisina tuotteina, joita kehitellään ja joista ihmiset valitsevat itselleen sopivimman.

Viimeisenä pisarana sukunimi Bailey puolestaan iskee silmää alkoholin maailmaan. Richard on imelä kuin kermalikööri Bailey’s.

Kinky Bootsin ENNUSTUS

Charlien ja hänen lapsuudenystävänsä HARRYn kohtaaminen ennustaa tapahtumat, jotka lähtevät liikkeelle välittömästi HARRYn ainoan kohtauksen jälkeen. Charlien ja HARRYn tapaaminen pubissa, jossa HARRYllä on keikka, vertautuu Charlien ja Lolan kohtaamiseen yökerhossa, jossa Lolalla on keikka. HARRY suostuu, pienen taivuttelun jälkeen, auttamaan Charlieta, ja pian vastaava keskustelu käydään Charlien ja Lolan välillä. HARRYn halpiskengät vertautuvat Lolan halpissaappaisiin. Laulussa TAKE WHAT YOU GOT ystävykset muistelevat lapsuuttaan ja kenkätehtailija isiään, mikä jälleen kerran rinnastuu Charlien ja Lolan myöhemmin isistä käytävään keskusteluun. Poissaolevat isät löytyvät myös rinnakaiskertomuksesta.

kuva: Kari Sunnari, kuvassa etualalla Hiski Grönstrand ja Leena Rousti

ISÄT ja POJAT

Kinky Bootsissa on kaksi ilmeistä isän ja pojan välistä tarinaa: CHARLIEn ja MR PRICEn sekä LOLAn ja SIMON SR:n. Siinä missä Charlien rakastava isä kuolee traagisesti, Lolan ankara isä hylkää poikansa. Mutta poissa olevinakin isät aina vaikuttavat lastensa elämään. Isättömiksi jääville pojille on kuitenkin tarjolla myös elävä ja läsnäoleva isähahmo, vertauskuvallinen isä. Seuraavaksi käyn läpi nämä isien ja poikien väliset suhteet.

Charlie ja Mr Price

Musikaalin toinen päähenkilö, kenkätehtailijan poika CHARLIE etsii ja löytää ratkaisun ongelmaan. Hän uudistaa kenkätehtaan tuotteen, kuin nasaretilainen aikansa moraaliopit - tai kuin herätysliikkeen johtaja. Tuote on sama, muoto uusi. Nimen Charlie yksi merkitys on “vapaa mies” - mikä sopii vapautumisen teemaan.

Tarina alkaa, kun Charlie on isänsä Mr Pricen luona kenkätehtaassa, mutta on päättänyt lähteä maailmalle. Mr Price toivoo poikansa vielä eräänä päivänä palaavan takaisin kotiin. Lähdön hetkellä nostetaan maljat. Ajatuksellisesti tämä pieni momentti assosioituu mielessäni MICHELANGELOn maalaukseen AATAMIN LUOMINEN, jossa Luojan ja hänen luomuksensa sormet koskettavat kevyesti toisiaan. Mutta vaikka Charlien voi ideoiden tasolla nähdä Aatamin tai Jeesuksen ilmentymänä, niin mikään ei ole niin yksinkertaista, eikä mustavalkoista. Kyllä hän saa kantaakseen myös Juudaksen roolin pettäessään Lolan.

Charlie ja isähahmo George

Tehdasyhteisön kantava voima George toimii Charlielle Isähahmona Mr Pricen kuoleman jälkeen. George rohkaisee Charlieta ottamaan perheyrityksen haltuunsa ja ohjaa häntä löytämään tyylinsä tehtaanjohtajana. Georgen arkkityyppi on hyvä isä, joka opastaa, uskoo, tukee, eikä hylkää poikaansa. Hän ei tuota Charlielle vaikeuksia kuolemalla - toisin kuin Charlien oikea isä.

Lolan ja Simon Sr:n kinkkinen suhde

Minulle Simon Sr näyttäytyy ateistina alkoholistina, joka yrittää raitistua. Tarvitsemme happea elääksemme, ollaksemme “hengellisiä”. Simon Sr sairastuu keuhosyöpään. Musikaalin lopussa Simon Sr istuu pyörätuolissa, koska "ei kyennyt ottamaan omaa 12 askeltaan voittaakseen taistelunsa alkoholismia vastaan". Simon Sr hylkää poikansa, koska ei voi hyväksyä tätä sellaisena, kuin hän on. Tämän isän arkkityyppi onkin lapsensa kieltävä ja hylkäävä Isä. Tämä herätti Ari Nummisessa assosiaation kuuluisaan kysymykseen “Jumalani, Jumalani, miksi minut hylkäsit”.

Lolan ja DONin yhteinen kamppailu

Tehtaan työntekijä Don on Lolan isähahmo. Donia ja Simon Sr:a yhdistää nyrkkeily ja vaikeus hyväksyä Lola sellaisena, kuin hän on. Lolan ajautuukin äärimmäiseen konfliktiin molempien isiensä kanssa. Don haastaa Lolan nyrkkeilyotteluun, joka käydään pubissa. Nyrkkeilyottelu on metafora kamppailulle sisäistä ristiriitaa vastaan. Lola taistelee vapaudestaan olla sellainen, kuin on. Don, rajoittavien ajattelutapojensa vanki, taistelee saavuttaakseen henkisen vapauden.

Musikaalinumero WHAT A WOMAN WANT on viettelevä ja härnäävä sillä kiusaus retkahtaa helppoihin, tuttuihin, mutta vahingollisiin tapoihin on lähes vastustamaton. Kohtaus on sukua elokuvan DAMN YANKEES musikaalinumerolle Whatever Lola wants.

Lola haastaa Donin hyväksymään joku sellaisena, kuin hän on. Don - tuo epäilevä Tuomas, joka ei täysin pysty luottamaan vielä paikkansa lunastamattomaan johtajaan - lopettaa epäilyn ja päättää hyväksyä Charlien. Lola puolestaan näyttäytyy jälleen valkeassa cocktailasussa sellaisena, kuin hän on ja ilmestyy jumalaisena ilmestyksenä Milanon kenkämessuille. Uusi elämä voi alkaa. Tosiasioiden hyväksymisen avain on MUUTOS, mikä onkin Donin teema.

kuva: Kari Sunnari, kuvassa Emmi Kaislakari ja Petrus Kähkönen

MASKULIINISEN HENKILÖN FEMIINI VARJO

Tehtaan työntekijä Lauren on eräänlainen opas tai tiennäyttäjä, vaikka sitä ei äkkiseltään hänen hupsusta olemuksestaan huomaisikaan. Kun Charlien tie on nousemassa pystyyn, Lauren kehottaa vaihtamaan taktiikkaa, hän opastaa ja toruu tarvittaessa, sanoo viisauksia, tönii lempeästi kohti oikeaa suuntaa ja kannustaa tärkeimmällä hetkellä. Lauren valaa uskoa CHARLIEen, mutta pitää huolta myös Lolasta. Nimi Lauren on englannin kielessä myös feminiini versio nimelle Charlie. Vastaava ilmiö löytyy monista muistakin teoksista.

Matti ja Teppo laulavat: kaiken takana on nainen, joka ihanasti rakastaa. Myös Laurenin teema on RAKKAUS. Hän on eräänlainen Maria Magdalena -hahmo. Vääränlaisia miehiä on ilmestynyt Laurenin elämään kuin liukuhihnalta. Kukaan ei vaan vielä ole ollut “se oikea”. Lauren on riippuvainen rakastumisen tunteesta eli sarjaihastuja, ja nyt hän on lankeamassa jälleen. Charlie näkee, että Lauren in työ pakkaajana on kykyjen haaskausta ja ylentää hänet - mikä oikein onkin. Lauren in haitallinen kierre katkeaa.

MITÄ NAINEN HALUAA?

Nainen näyttää olevan sivuosassa tässä monien miesten tarinassa, mutta on oikeastaan sen puuttuva lenkki. Nainen on Kinky Bootsin pyhän kolminaisuuden viimeinen, puuttuva osa. Laurenin teema on RAKKAUS (Let love shine), Patin TOTUUS (Pursue the truth) ja Trishin OPPIMINEN (Learn something new).

Kaikki tämä sykkii Kinky Bootsin sydämessä - ja LOLA on Kinky Bootsin sykkivä sydän. Kyyhkynen on pyhän hengen metafora, mutta minulle pyhä henki ilmenee luovuudessa, taiteena ja taiteessa. Lolan soolossa MITÄ NAINEN HALUAA taustalla kuuluu melodista linnun laulua. Siellä se pyhä henki sirkuttaa LOLAn hallitessa suvereenisti luomisprosessia. Kinky Bootsin elämänvoima ja luomisvimma kiteytyy punaisissa korkosaappaissa.

FINAALI

Kinky Boots johdatti minut täysin yllättäen 12 askeleen ja riippuvuuksien kautta taiteeseen, uskontoon ja politiikkaan. Taide käsittelee ja ilmentää maailmaa metaforien avulla. Raamattu puolestaan on ihmisen kirjoittama kirja ja siksi  ajattelen sitä kirjallisena teoksena, joka pyrkii omalla tavallaan jäsentämään ja järjestämään maailmaa. Itse suhtaudun Raamatun tarinoihin metaforana, mutta moni lukee sitä kirjaimellisesti. Kinky Bootsin toisiinsa vertautuvat hahmot (“George on NIIN KUIN Mr Price”) ovat jo itsessään metaforia. Musikaali antaa itse avaimia sen moniin tulkintoihin. Teosta on mahdollista lukea joko vertauskuvana tai kirjaimellisesti. Itse olen tehnyt molempia. Olen kohta kohdalta tarttunut lukutapaan, joka kulloinkin on avannut uuden, oudon yllättävän tai kiinnostavan näkökulman ja tarjonnut jotain ihmeteltävää.

Luentatapa on kuitenkin tulkintaa, ja tulkinta puolestaan politiikkaa. Mitä tarkoitusperiä me tulkinnoilla ajamme, luulemme ajavamme tai haluamme ajaa? Erilaisilla uskonnollisten tekstien tulkinnoilla sorretaan mm. erilaisia vähemmistöjä. Tämä on syy, miksi uskon Kinky Bootsin uskontoviittausten ja uskontokriittisyyden olevan tekijöiden tietoinen valinta. Mutta vaikka taide käyttää vertauskuvia, metaforat itsessään kertovat myös oikeasta maailmasta. Siksi on tärkeää, mitä ilmaisuja käytämme sanomamme välittämiseen, minkälaisia representaatioita toistamme.

Vielä muutama sana Kinky Bootsin sanaleikeistä. Ajattelen niitä eräänlaisena identiteettileikkinä, joka voi ilmentää myös sukupuolen tai seksuaalisuuden karnevalisointia. Luen vielä kerran tehtaan PRICE AND SON nimen kieroon.

PRICE AND SON = PRICE AND SON = PRISON (riippuvuuden varjo)

PRICE AND SIMON = IN CASE OF EMERGENCY I’M SON (uskonnon varjo)

MR PRICE = HÄTÄTAPAUKSESSA POIKA (koska oikeasti olen tyttö). Tämä johdattaa sukupuoleen ja sen representaatioihin. Erilaiset lukutavat siis kertovat, että katseella ja ajatuksilla on merkitystä.

Drag shown katsominen itsessään on sukupuolella ja seksuaalisuudella leikittelyä. Kun naisena katson drageja, tunnen yhtäkkiä olevani kovin maskuliininen. Katsonko heitä niin kuin mies katsoo naista VAI kuten nainen katsoo naista VAI kuin nainen katsoisi miestä? Sama kysymys koskee mieskatsojaa. Leikki on ajatusten lentoa, mielikuvitusta, rajoja rikkovaa ajattelua ja luovaa toimintaa, jossa kaikki on mahdollista. Minulle Lola ja drag queenit näyttäytyvät oikeina luovuuden jumalattarina.

Taiteilijalla, mutta myös katsojalla on valta päättää tulkinnastaan. Olennaista ei ole “totuus” tai tulkitaanko joku asia kirjaimellisesti vai ei. Olennaista on, mitä se kertoo maailmasta ja kenen etuja ajaa. Lopputulos on tärkein. Kinky Boots liputtaa rohkeasti seksuaalisen identiteetin ja maailmankatsomuksen vapauden puolesta ja menee millä näkökulmalla tai lukutavalla tahansa maaliin asti. Lolan lupaus "kertoa voin salaisuuden, kanssain löydät maailman uuden" toteutui täydellisesti!

*****

Erityiskiitos keskusteluista, kuuntelemisesta ja opponoinnista Hanna Suutela. Kiitos Samuel Harjanne, Ari Numminen, Sari Rautio, Heidi Kiviharju, Jussi Lucaks, Emmi Kaislakari, Kaisa Sarkkinen, Arla Salo, Satu Harju, Aija Harju ja Otso Kautto. Jokainen kommentti auttoi minua.

*****

P.S. Ennen kaikkea tee itsellesi oikein aina. Siitä seuraa sitä hyvää, ihan niin kuin yö seuraa päivää, ettet pysty mitään väärää tekemään et ystävälle, et kenellekään. - Polonius (Hamlet)